اخیرا در بسیاری از خودروهای تولید داخل مخصوصا، ایرانخودرو و سایپا، سنسور باد لاستیک درون رینگها نصب میشود. سنسور TPMS نصب شده درون رینگها میزان باد و دمای لاستیکها را به راننده اطلاع میدهد. همچنین در هنگام کاهش یا افزایش باد، هشدار لازم به راننده داده می شود. این سنسورها در زیر والف توسط پیچ مهار شده اند تا توسط نیروی گریز از مرکز به داخل رینگ نیافتند. در این نوشتار سعی ما بر آن است یک سری اشتباهات در مورد سری والف این خودروها را به برخی دوستان اطلاع دهیم.
در این مقاله منظور از سروالف یا سری والو سنسور دار شکل زیر می باشد (البته به اشتباه به این سروالفها، سروالف سنسوردار گفته می شود):
همانطور در شکل زیر میتوان دید درون این سروالفها هیچ چیز جز واشر وجود ندارد:
علت استفاده از این سروالف، هشدار به پنچرگیر یا تعویض کننده لاستیک میباشد. این بدان معناست که فردی که میخواهد ارائه خدمات پنچرگیری یا تعویض لاستیک این خودروها را انجام دهد باید به وجود سنسور باد لاستیک درون رینگ دقت نماید.
در صورت دزدیده شدن سروالف این خودروها، هیچ نیاز به تهیه مجدد این سروالفها نمیباشد. برخی مدعی هستند که پس از سرقت این سروالفها خطا در پشت آمپر و نیز مانیتور ظاهر شده است. باید گفت کاملا و صد در صد در اشتباه می باشند. سروالف هیچگونه مجددا تاکید میکنم هیچگونه ارتباطی با سنسور ندارد. شما میتوانید بدون سروالف رانندگی خود را بدون هیچگونه خطایی ادامه دهید. در برخی وبسایتها دیده ام که این سر والفها با قیمتهای بسیار زیادی به فروش می رسند. از همه دارندگان این نوع خودروها عدم خرید این سروالفها با قیمت گزاف را استدعا دارم. مجددا تاکید میکنم این سروالفها سنسوردار نیستند. ذکر این نکته ضروریست که این یک تبلیغ برای فروش نیست. مجموعه ما این سروالفها را نمیفروشد.
نگارنده: دکتر علیرضا بهادری مهر
دکترای تخصصی مهندسی برق-الکترونیک