یکی از خودروهای ایرانخودرو که سنسور باد لاستیک درون رینگها ندارد، تارا می باشد. در خودروی تارا علیرغم اینکه هیچگونه سنسوری داخل تایر گنجانده نشده است، بر روی مانیتور و نیز پشت آمپر در هنگام کم باد شدن یا پنچری خطای TPMS نمایش داده میشود. در این مقاله سعی بر آن داریم که چگونگی کارکرد سیستم پایش باد تایرها را در تارا مورد بررسی قرار دهیم و با برخی مشکلات متداول سنسور باد لاستیک تارا سواران آشنا شویم.


همانطور که در بالا اشاره شد، خودروی تارا سنسور باد لاستیک ندارد (تا لحظه نگارش این متن در بهمن 1403). تارا از سنسور ABS جهت شناسایی تایر کم باد یا پنچر استفاده میکند. برای این کار با توجه به اینکه میزان چرخش تایر کم باد از بقیه تایرها بیشتر می باشد، تشخیص کم بادی یا پنچری میسر می گردد.

قبل از شروع بحث، میزان استاندارد جهت تنظیم باد تایرهای تارا در جدول زیر نمایش داده شده است:

در جدول فوق MT به معنای تارای با گیربکس دستی (تارا دنده ای) و AT به معنای تارا با گیربکس اتوماتیک می باشد. سایز استاندارد رینگ و لاستیک برای هر دو نمونه ی تارا نمایش داده شده است. در صورتیکه تعداد سرنشینان کمتر از سه نفر باشند و یا بار سنگین در خودرو وجود نداشته باشد، میزان باد همه لاستیکهای تارا باید 32 پی اس آی باشد. پس از مقدمه فوق به بحث اصلی می پردازیم:

در مانیتور وسط تارا آیکون TPMS وجود دارد. در شکل زیر خطای ناشی از پنچری یکی از تایرها در تارا نمایش داده شده است:

همچنین در پشت آمپر نیز خطای زردرنگ نعل اسبی مربوط به TPMS تارا روشن شده است (شکل زیر):

در حالت عادی و بدون خطا صفحه مربوط به سنسور باد لاستیک تارا به صورت شکل زیر می باشد:

در صورتیکه خطای سنسور باد لاستیک تارا یا همان TPMS در پشت آمپر ظاهر گردید، شما میتوانید در قسمت اطلاعات خودرو و سپس آیکون TPMS بازنشانی را انتخاب نمایید تا خطا پاک شود. در برخی موارد پس از انتخاب بازنشانی خطای زیر در مانیتور ظاهر می شود:

"شرایط برای بازنشانی مناسب نیست" (همانند شکل زیر)

در برخی موارد خطای فوق در هنگامی که سوییچ باز باشد (موتور خاموش)، و انتخاب بازنشانی از بین میرود.

در کلیه موارد فوق ذکر این نکته ضروریست که میزان باد هیچ یک از تایرها در تارا در دسترس نیست. همچنین دمای چرخ نیز قابل مشاهده نمی باشد. علت این عیوب عدم استفاده از سنسور باد لاستیک درون رینگ تارا می باشد. شاید همین معایب باعث شده است که خودروسازهایی همچون بی ام و، بنز و ... از سال 2012 دیگر از این نوع سیستم ها استفاده نمی کنند. در دیگر خودروهای ساخت ایرانخودرو سنسور درون رینگ قرار دارد و میزان باد و دمای تایرها در مانیتور قابل رویت است. مثلا شکل زیر مانیتور دناپلاس آپشنال مدل 1403 را نمایش میدهد که دارای 4 عدد سنسور باد لاستیک میباشد و میزان باد و دمای لاستیکها به صورت دقیق قابل رویت است:

از دیگر مشکلات سیستم TPMS خودروی تارا عدم دقت آن در سرعتهای کم و درون شهر می باشد. نه تنها در سفرهای درون شهری، همچنین در سفرهای طولانی نیز عدم هشدار کاهش باد در بسیاری از خودروهای تارا گزارش شده است. تارا V4 LX مدل 1403 به عنوان پرچم دار محصولات ایرانخودرو، در مجموعه ما مورد تست و بررسی قرار گرفت. با سه تایر تارا با میزان باد 35 پی اس آی و یک تایر 20 پی اس آی تست ما شروع گردید. پس از 20 دقیقه رانندگی در اتوبان تهران-کرج با سرعت 80 کیلومتر در ساعت هیچگونه خطایی در پشت آمپر ظاهر نشد. البته شاید در صورتیکه تایر را زیر 15 پی اس آی باد میزدیم نتیجه فرق می کرد و سیستم TPMS فعال می شد. ولی با توجه به صفر بودن خودرو و نو بودن لاستیکها تست فوق انجام نشد. اگر با باد کمتر از 15 پی اس آی نیز خطا ظاهر گردد، می توان نام این سیستم را FLAT TYRE MONITORING یا همان تشخیص پنچری نامید که در برخی خودروهای BMW قدیمی نیز دیده می شد. لذا از سیستم TPMS تارا انتظار دقت عمل در نمایش کم بادی را نداشته باشید و فقط در حد اخطار پنچری به این سیستم نگاه کنید. تست بعدی با 3 تایر با باد 40 پی اس آی و یک تایر 30 پی اس آی انجام شد. شرایط تست همانند تست قبلی بود. هیچگونه خطایی در پشت آمپر پس از 20 دقیقه رانندگی با سرعت بالای 80 کیلومتر در ساعت ظاهر نشد لذا حدس ما در مورد سیستم تشخیص پنچری کاملتر به نظر می رسد. برخی تاراسواران نیز پس از روشن شدن خطای TPMS و بررسی علت آن، پنچری تایر و در برخی موارد خراب شدن لاستیک را گزارش داده اند.

راه حل افزایش ایمنی در رانندگی با این خودرو استفاده از سنسورهای درون رینگ همچون دیگر محصولات ایرانخودرو می باشد. تجربه ما پس از نصب سنسورهای TPMS برای تعداد زیادی خودرو، موارد زیر را برای تارا پیشنهاد می دهد:

محصول اول:

در صورتیکه سنسورهای فابریکی ایرانخودرو مدنظر شما می باشد، با نصب آنها درون رینگ میتوانید میزان باد و دمای لاستیکها را در اپلیکیشن گوشی خود به صورت بلوتوثی نظاره نمایید (شکل زیر):

محصول دوم:

در صورتیکه برای خودروی تارا اندروید باکس تهیه نموده اید، میتوانید با نصب سنسورهای باد لاستیک فابریکی ایرانخودرو درون تایرهای تارا، در مانیتور وسط و همچنین گوشی موبایل میزان باد و دمای تایرها را مشاهده نمایید (ویدئوی زیر)

محصول سوم:

در صورتیکه میزان باد و دمای لاستیکها را به صورت لحظه ای میخواهید ملاحظه نمایید، میتوانید از نمایشگر زیر بر روی داشبورد تارا استفاده کنید. این نمایشگر به صورت وایرلس کلیه اطلاعات چرخها را به راننده گزارش می دهد (ویدئوی زیر):

محصول چهارم:

میتوانید از محصول جدید زیر که به زودی به بازار عرضه می شود، برای خودروی تارا استفاده کنید (توضیحات تکمیلی پس از نصب در تارا):

جهت نصب و راه اندازی سیستم های فوق با مجموعه TPMS دکتر بهادری در تماس باشید. 09129493651

نتیجه گیری:

با توجه به عدم دقت سیستم پایش باد تایرها در تارا، سیستم TPMS درون رینگی یا همان سنسور باد لاستیک برای این خودرو پیشنهاد شد. سه مورد پیشنهادی در خودروی تارا تست و بررسی گردید. با تجربیات زیاد و بررسی های فوق جهت ایمنی بیشتر خودروی تارا و سرنشینان آن، نصب آپشن TPMS منطقی به نظر می رسد.

نگارنده: دکتر علیرضا بهادری مهر 

دکترای مهندسی برق-الکترونیک

ورود/ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
رمز عبور خود را وارد نمایید
کد یکبار رمز خود را وارد کنید
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
لطفا کد یکبار رمز ارسال شده به ایمیل یا موبایل خود را وارد کنید
شما قبلا وارد شده اید