در برخی خودروهای تولید سایپا (کوییک و ساینا) خطای چشمکزن TPMS برای یک یا چند چرخ پیش می آید. این خطا با تنظیم باد به هیچ وجه از بین نمی رود. در صورتیکه پس از تنظیم باد کوییک خطای TPMS به صورت چشمک زن ادامه داشت جهت بررسی عیب و رفع آن دانستن مطالب زیر مهم می باشد.


آشنایی با برخی خطاهای سنسور باد لاستیک محصولات سایپا:

در ابتدا باید بدانیم که پشت آمپر بدون خطای TPMS در محصولات سایپا همانند شکل زیر باید باشد:

  • خطای L در کنار چرخ: این خطا به معنی کم بودن میزان باد یکی از تایرها میباشد. لذا ممکن است کم باد شدن در اثر پنچری رخ داده باشد.

  • خطای H در کنار چرخ: این خطا به معنای زیاد بودن میزان فشار باد تایر مربوطه می باشد. ممکن است در اثر اشتباه آپاراتی و یا افزایش دمای تایر این خطا را مشاهده نمایید.

  • خطای چشمک زدن یک چرخ به همراه صدای بیپ بیپ: نشان دهنده کاهش یا افزایش ناگهانی باد یکی از تایرها می باشد. معمولا این صدای بیپ بیپ برای مدت کوتاهی به همراه چشمک زدن تایر مربوطه همراه است. پس از این صدا، ممکن است تایر شما L را نمایش دهد که نشان از کمبود باد و یا پنچری است. البته خطای چشمکزن TPMS به همراه صدای بیپ بیپ، در عبور از سرعتگیرها، دست اندازها و یا چاله های بزرگ بسیار گزارش شده است که نشان از تغییر ناگهانی میزان باد تایرها دارد.

کلیه خطاهای ذکر شده در بالا، توسط شما قابل رفع می باشد و لذا نیازی به تعمیر یا بررسی توسط ما نیست. در موارد فوق با کمی صبر و حوصله، باد تایر خودرو را تنظیم کنید یا به آپاراتی جهت رفع پنچری مراجعه نمایید. سوالی که در اینجا پیش می آید میزان استاندارد فشار باد تایرها در کوییک، ساینا و شاهین می باشد. معمولا میزان باد 2.1 بار یا 31 پی اس آی برای خودروهای فوق مناسب می باشند. ولی با توجه به عدم کالیبره بودن دستگاههای آپاراتی ها، معمولا معیار درستی توسط رانندگان این خودروها در دسترس نیست. لذا ممکن است در آپاراتیهای مختلف با میزان بادهای مختلف خطای سنسور باد لاستیک شما خاموش شود. با توجه به اینکه هر 6 ماه باید دستگاههای دیجیتال و آنالوگ آپاراتیها کالیبره شوند و معمولا در اکثر موارد این کار انجام نمی شود، سردرگمی خودروهای دارای سنسور باد لاستیک را در پی دارد. فقط خودروهایی که دارای مانیتور جهت نمایش میزان باد و دمای تایرها هستند، میتوانند میزان باد را به راحتی ببینند و در صورت کم یا زیاد بودن، به رفع مشکل اقدام نمایند. پس در صورتیکه در یک اپاراتی با تنظیم باد 31 پی اس آی و در دیگری با تنظیم باد دیگری خطا از بین رفت دور از انتظار نیست.

در موارد ذکر شده در ویدئوهای زیر نیاز به بررسی توسط کارشناس دارد و توسط راننده، آپاراتی یا پنچرگیر قابل رفع نمی باشد. لذا از باز کردن تایرها توسط افراد غیرمجرب و نابلد جدا پرهیز نمایید که موجب افزایش دو چندان هزینه های تعمیر می گردد. در موارد زیر در صدد تعویض یا تعمیر سنسور باد لاستیک نباشید چه بسا در بسیاری موارد خطا از سنسور باد لاستیک نمی باشد.

ویدئوی اول:

ویدئوی دوم:

نتیجه گیری

با توجه به اینکه خودروهای شرکت سایپا به سنسور TPMS مجهز شده اند، آشنایی با چگونگی کارکرد این سنسورها برای کلیه دارندگان این خودروها الزامیست. با دانستن نکات گفته شده در این مقاله و مشاهده ویدئوهای فوق، شما میتوانید بهترین راه حل را برای رفع مشکل سنسور باد لاستیک خود انتخاب نمایید. لذا با دانستن نکات فوق از صرف هزینه های بیهوده و مراجعه به افراد غیرماهر دوری خواهید جست.

نگارنده: دکتر علیرضا بهادری مهر 

دکترای مهندسی برق-الکترونیک

ورود/ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
رمز عبور خود را وارد نمایید
کد یکبار رمز خود را وارد کنید
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
لطفا کد یکبار رمز ارسال شده به ایمیل یا موبایل خود را وارد کنید
شما قبلا وارد شده اید